Joga kręgosłupa

Czym się różni joga kręgosłupa od zwykłej jogi? W jakim celu stosuje się to określenie?

Czy mamy do czynienia ze spłyceniem wszechstronnej starożytnej praktyki duchowej do aspektu tylko cielesnego?

Zajęcia indywidualne. Śavasana przeciwbólowa na barki i odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Joga, jak nakreślam Wam na zajęciach, jest „zatrzymaniem poruszeń w świadomości„[1], która dzieli się na trzy elementy: umysł, ego i intuicję. Aby doświadczyć tego stanu zatrzymania praktykuje się jeden bądź wiele stopni jogi, z czego jednym z nich jest asana[2]. W tej postaci obserwujemy najbardziej popularne dzisiaj w Polsce zajęcia jogi, które polegają głównie na wykonywaniu określonych pozycji, dla korzyści ciała i psychiki. Tak to widzimy z zewnątrz, pozostając „niewtajemniczeni” w głębię tej pięknej sztuki. Jednakowoż wchodząc w proces bycia w asanie, stan zatrzymania jest na wyciągnięcie ręki, czy raczej percepcji. Schody zaczynają się, gdy praktykujący doświadcza przeszkód w postaci np. choroby, złego samopoczucia, drżenia ciała, braku energii[3,4]. Są to czynniki rozproszenia utrudniające praktykę jogi. Aaaaa… jak to? Przecież przychodzicie często na zajęcia z różnego rodzaju dolegliwościami, jako poszukujący uwolnienia od tego bólu, a Jogasutry mówią, że to przeszkody? Już spieszę z wyjaśnieniami.

Jeżeli są to przeszkody, to jogowie robią wszystko, by ich uniknąć. A w to wchodzi również praktyka dbania o ciało i jego układy fizjologiczne. Umiejętność poradzenia sobie z bólem kształci dyscyplinę, poznanie siebie i pozwala doświadczyć przemiany ciała/psychiki[5].

Jogin nigdy nie zaniedbuje, nie umartwia ciała ani umysłu, lecz je pielęgnuje. Ciało (…) jest dla niego pomocą w osiągnięciu celu. Potrzebuje ciała mocnego, zdrowego i wolnego od cierpienia(…).

BKS Iyengar

Z tego miesca wracamy do jogi kręgosłupa.

Zajęcia indywidualne. Zmodyfikowana viparita dandasana.

Joga kręgosłupa w zasadzie nie różni się od zwykłej jogi, co do genezy. Grupa ta łączy osoby, które chcą wrócić do stanu sprawności, umożliwiającego normalne funkcjonowanie. Dopiero następna w kolejności jest grupa początkująca i ogólna. Na takich zajęciach liczba osób nie przekracza 10, co stwarza możliwość bardziej indywidualnej pracy. Zestaw pozycji dobierany jest w celu uśmierzenia bólu, jeśli taki występuje. Są to proste asany lub przygotowania do nich, gdzie pracujemy nad:

  1. 1) najbardziej dystalnymi częściami względem kręgosłupa, tj. kończyny dolne i górne
  2. 2) powięziami (fasciae) w okolicach tułowia i mięśniami powierzchownymi
  3. 3) mięśniami posturalnymi i głębokimi brzucha i miednicy

Zajęcia jogi kręgosłupa odbywają się w Żernikach Wrocławskich we wtorki o 19.40. Zapraszam do praktyki 🙂

Lucyna Ścigajło

O autorce przeczytasz tutaj <klik>
SPRAWDŹ NOWE ZAJĘCIA STACJONARNE <KLIK>
AKTUALNE WARSZTATY <KLIK>

Przypisy:

  1. 1) JS I.2 yogaḥ cittavṛtti nirodhaḥ
  2. 2) JS II.29 yama niyama āsana prāṇāyāma pratyāhāra dhāraṇā dhyāna samādhayaḥ aṣṭāu aṅgāni
  3. 3) JS I.30 vyādhi styāna saṁśaya pramāda ālasya avirati bhrāntidarśana alabdhabhūmikatva anavasthitatvāni cittavikṣepāḥ te antarāyāḥ
  4. 4) JS I.31 duḥkha daurmanasya aṅgamejayatva śvāsapraśvāsāḥ vikṣepa sahabhuvaḥ
  5. 5) JS IV.2 jātyantara pariṇāmaḥ prakṛtyāpūrāt 

Źródła:

  • B.K.S. Iyengar – Światło Jogasutr Patandżalego, tłum. K. Kocot; wyd. Galaktyka 2011
  • L. Cyboran – Jogasutry i Jogabhaszja – klasyczna joga indyjska, wyd. PWN 2014
  • B.K.S. Iyengar – Światło Jogi, wyd. Virya 1995