RESTORATIVE YOGA

Fot. z warsztatu jogi przeciwbólowej w Sambhala Centrum Jogi i Fizjoterapii przy pl. Pereca we Wrocławiu

Czym jest restorative yoga?

To praktyka jogi w ujęciu regeneracyjnym wg nauczania BKS Iyengara. Patrząc z zewnątrz widzimy ludzi leżących/siedzących w różnych pozycjach, używających różnych przyrządów do podparcia ciała. Taką asanę można wykonać dłużej, dokładniej i bardziej bezwysiłkowo. A to przekłada się na konkretne efekty psychosomatyczne.

Jakie są korzyści z jogi regeneracyjnej?

Fot. z warsztatu jogi przeciwbólowej w Sambhala Centrum Jogi i Fizjoterapii przy pl. Pereca we Wrocławiu

Jest ich dość sporo, systematyzuję wg układów fizjologicznych człowieka:

Układ ruchu bierny i czynny (kości i mięśnie)

  • rozciąga mięśnie, uelastycznia stawy (torebki stawowe i więzadła)
  • przywraca prawidłowy tonus mięśni

Układ naczyniowy i krążenia

  • obniża ciśnienie krwi i normuje rytm serca, łagodzi a nawet usuwa bóle głowy
  • polepsza dopływ krwi do organów witalnych w obrębie tułowia, tym samym sprawniej usuwa zbędne metabolity oraz odżywia

Układ nerwowy

  • łagodzi lęk i depresję, podnosząc poziom serotoniny
  • aktywuje część parasympatyczną, która odpowiada za stan homeostazy organizmu
  • obniża poziom zmęczenia podczas okresu choroby i rekonwalescencji
    łagodzi objawy bezsenności, ułatwia zasypianie
  • podwyższa próg bólu (większa tolerancja)
  • rozwija zrozumienie i odczuwanie swojego ciała na podstawie czucia głębokiego (propriocepcji)

Układ hormonalny

  • obniża poziom kortyzolu, którego nadmiar obserwuje się jako skutek przewlekłego stresu

Układ odpornościowy

  • wspiera prawidłowe jego funkcje, dzięki odpowiedniemu krążeniu limfy

Układ oddechowy

  • pogłębia fazę wydechu, polepsza wentylację płuc

Układ trawienny

  • tonizuje jelita, usprawnia ich pracę, usuwa niestrawność, redukuje zaparcia

I to nie wszystko. Przede wszystkim praktyka jogi umiejscawia w teraźniejszości, pozwalając jej doświadczyć dzięki wyciszonemu umysłowi. Ćwiczący zyskuje pozytywny ogląd rzeczywistości.

Dla kogo dedykowane są te zajęcia?

Fot. z warsztatu jogi kręgosłupa przy ul. Jana Pawła II w Kłodzku

Zajęcia są odpowiednie dla wszystkich, którzy chcą doświadczyć relaksu w bezwysiłkowo-fizyczny sposób. Polecane dla:

  • osób chcących przygotować się do medytacji,
  • osób narażonych na przewlekły stres,
  • dla pań w ciąży,
  • dla kobiet w trakcie menstruacji lub menopauzy,
  • dla osób w okresie i po rekonwalescencji,
  • dla osób z widoczną otyłością brzuszną

Nie na mawiam do radykalnych kroków, tzn. odstawienia leków i innych terapii medycyny konwencjonalnej, gdyż może mieć to opłakane skutki. Joga daje ogromne korzyści jako uzupełnienie leczenia. Jednakowoż jogini z dłuższym stażem potwierdzają, iż odeszli od leków zalecanych „do końca życia”, co umożliwiła im stała i regularna praktyka. Rozsądne podejście pozwoli Ci skorzystać z dobrodziejstw przynących z tej pięknej, starożynej sztuki. Podstawą jest słuchać największego mistrza – swojego ciała.

Pierwsze zajęcia już 27. marca.

Spotkajmy się na macie.

Lucyna Ścigajło

O autorce przeczytasz tutaj <klik>
Sprawdź nowe zajęcia stacjonarne <klik>
aktualne warsztaty <klik>

Źródła:

1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3193654/

2) Mehta S, Mehta M, Mehta S. New York: Alford A. Knoff Company; 1995. Yoga the iyengar way.

3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4174464/

4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3930083/